dekunstexpress_top_2.png

Onlangs is het eerste gipswerk van Sandra Boots verkocht en omdat we reeds toch een bezoekje aan haar atelier brachten, dachten we, het wordt hoog tijd om nog een gipswerk in productie te brengen. De opvolger van het eerste gipswerk beloofd minstens zo mooi te worden. De naam van het nieuwe gipswerk van Sandra Boots is Down to Earth. In dit artikel vertellen we u graag wat meer over de nieuwe gipswerken en over de kunstenaar achter deze autonome kunst.

 

Het nieuwe gipswerk

Ook de naam van het nieuwe gipswerk past precies bij de kunstenares, Sandra is Down to Earth en met haar bedrijf Boots@Work weet ze de mooiste abstracte werken te maken. Hieronder kunt u enkele foto’s vinden van het eerste gipswerk dat onlangs verkocht is. Zoals u kunt zien komen deze abstracte werken bijna tot leven door het creatieve gebruik van materialen en diepte. De andere foto’s zijn ook van de serie gipswerken. de laatste foto is van dichtbij gemaakt om de details beter te bekijken.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Meer informatie over het kunstwerk:

Het nieuwe gipswerk ‘Down to earth’ van Sandra boots is op korte termijn te koop in onze webwinkel. Ook dit werk is weer een goed voorbeeld van een abstract schilderij. Natuurlijk komen we ook graag een keer bij u langs met de kunstbus om te kijken of het bij uw interieur past. Voor het maken van de werken maakt Sandra altijd gebruik van diverse materialen. De afmetingen van het gipswerk zijn 115 x 115 cm en de prijs is 1250 euro.

 

Ook van Sandra Boots!

Al sinds jaar en dag is Sandra Boots bezig met creatieve opdrachten zoals het maken van kunstwerken en schilderijen. Met haar bedrijf Boots@Work heeft ze inmiddels veel mensen geholpen met een workshop of het maken van prachtige kunstwerken op maat. Ook op de Kunstexpress vindt je diverse werken uit haar collectie. Dit werk is daar weer een goed voorbeeld van. Bekijk deze pagina als je meer over Sandra te weten wil komen.

 

Wilt u dit kunstwerk eens nader bekijken? Neem gerust via de kunstbus.

Of wilt u informatie over onze schilderijen? Ga dan naar de schilderijenshop op onze webwinkel.

Veel goeds,

Onlangs zijn we met de kunstbus langs geweest bij één van onze favoriete kunstenaars, Sandra Boots. Hieronder vindt u een foto van bezoeken van de werkruimte waar Sandra Boots werkt aan haar creatieve kunstwerken. Ze is weer bezig met een aantal nieuwe werken die binnenkort op de Kunstexpress gepubliceerd worden, in dit artikel geven we u alvast een voorproefje van wat u kunt verwachten.

 

De nieuwe tegeltjeswerken

Constant komt Sandra met unieke ideeën en daarbij schoot ook het idee binnen om een kunstwerk te maken dat bestaat uit verschillende onderdelen. Het tegeltjeswerk is gemaakt uit tientallen verschillende kleine plaatjes (tegeltjes) die elk hun eigen verhaal vertellen. Sommige tegeltjes zijn haast een schilderij op zich geworden. Zoals u kunt zien is het een waar kunstwerk geworden!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eigenschappen van het schilderij

Het tegeltjeswerk van Sandra Boots is een prachtig voorbeeld van een abstract schilderij, de verschillende tegeltjes lijken haast tot leven te komen als je er langer naar kijkt. Ook het gebruik van materialen is zeer uniek, zo worden er ook fossielen en schelpen gebruikt op de tegeltjes bijvoorbeeld. Het werk is circa 125 x 125 centimeter.

 

Over Sandra Boots

Sandra Boots is een geboren kunstenares. Al op vroege leeftijd werd ze gevangen door een creatief virus die er voor zorgt dat ze al vele jaren bezig is met het maken van prachtige werken. Bij het bedrijf Boots@Work van Sandra kun je ook een eigen schilderij laten maken. Dit tegeltjeswerk is weer een typische creatieve creatie van Sandra Boots. Wilt u meer weten over Sandra? Bezoek dan de kunstenaars pagina.

 

Wilt u dit unieke schilderij met eigen ogen bekijken? Dat is mogelijk, neem contact op via de kunstbus.

Heeft u vragen of zoekt u een ander schilderij? Kijk gelijk even bij de schilderijenshop op mijn website.

Veel goeds,

Nieuwe abstracte schilderijen kleurrijke serie de ‘Color Scapes’ gestart door Stefan

Er is vanaf oktober 2014 begonnen met een nieuwe kleurrijke serie abstracte schilderijen door Stefan Yordanov. Stefan is in Bulgarije geboren en woont in Amsterdam. Hij maakt diverse schilderijen met materialen en installaties. De installaties zijn vaak gemaakt voor een publiek of evenement, waarbij er veel interactie is tussen zijn kunst en mensen.

 

Het maken van de 2D abstracte werken 

Door de ervaring die Stefan heeft met installaties en allerlei materialen is de nieuwe abstracte serie schilderijen een leuke uitdaging voor hem. Eerst is hij begonnen met 2D schilderijen. Hiervan zijn er 2 gemaakt. Hier zie je wat schetsen, wat ideeen op papier.

Schetsen van de abstracte schilderij serie Color Scapes

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op basis van de schetsen is hij gaat schilderen. Hij heeft al een serie gemaakt ‘fluids’en hierin vervloeien allerlei kleuren tot abstracte mensen. Ook in de colorscape schilderijen zie je hier wat van terug komen. Vooral bij de 2D werken zijn hieruit voor een groot deel opgebouwd.  Het eerste 2D abstracte schilderij is bijna direct verkocht en zie hier het schilderij hangen aan de muur bij de kopers thuis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het andere 2D colorscape schilderij is nog te koop. Zie hieronder de afbeelding van dit kunstwerk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het maken van het eerste 3D abstracte color scape schilderij

En tot slot is er een 3D abstract color scape gemaakt. Stefan maakt alles zelf van de grond af. Dus geen standaard frames die bij de handel vandaan komen. Hij heeft eerst een eigen raamwerk gemaakt van 9 cm van 120 x 120 cm groot (heel aardig, hij heeft rekening gehouden met de grootte van mijn kunstbus). Hierin heeft hij platen ingelegd, en daarop is hij platen gaan scheuren en met kit en een stuk creativiteit van zijn kant is een heel bijzonder nieuw landschappelijk abstract schilderij ontstaan. Ook het vervloeien van de verf komt weer terug in dit werk. Hele dikke stukken, maar ook subtielere stukken, een rond verdieping is te zien. Zie hieronder zelf het resultaat, met een detailfoto erbij om beter het relief te kunnen zien in het schilderij.

 

 

DETAIL FOTO

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wil je dit abstracte schilderij bekijken? Je kunt contact met me opnemen om het werk te zien via de kunstbus.

Of wil je meer abstracte schilderijen zien in de collectie? Ga dan naar de schilderijenshop op mijn website.

Veel goeds,

 

Eigen succes verrast schilder – Kunstenaar Qian gevonden door Bloomberg

Sinds 2010 is de wereld van de kunsthandel in New York in diskrediet gebracht door het opduiken van diverse vervalsingen van abstract expressionisten zoals Pollock en Motherwell. De zaak komt in 2010 aan het rollen wanneer de Belgische zakenman Pierre Lagrange een in 2007 voor 17 miljoen dollar gekocht werk van Pollock, ‘Untitled 1950′, weer van de hand wil doen. Zowel Christies als Sothenby’s weigeren het werk waarop Lagrange zijn werk laat onderzoeken door een expert. Deze bevestigt dat het werk inderdaad vals is. In het schilderij wordt geel pigment aangetroffen dat pas sinds 1970 op de markt is, dus ná Pollock’s overlijdenen in 1956. Lagrange dient daarop bij de rechter in New York een klacht in tegen de galerie die het werk aan hem verkocht.

QIAN

In 1980, Pei-Shen Qian, de schilder van een $ 80.000.000 kostende kunstvervalsing,zette zijn schildersezel  vaak op in de buurt van Manhattan West Fourth Street. Qian, van Chinese nationaliteit en wonende in de VS op een studentenvisum, concurreerde met andere kunstenaars om mensen te overtuigen dat ze hem nodig hadden om hun portretten geschilderd te hebben. Zijn koers begon bij $ 15 en op een goede dag dat hij naar huis zou gaan met $ 200, hoewel hij zou moeten werken na middernacht om het te krijgen. Op een dag, een man bood hem $ 200 voor het maken van een imitatie van een moderne kunst te doen meesterwerk-hij kan me niet herinneren welke meester. Het was onmogelijk om nee te zeggen.

De kunstenaar en zijn beschermheer, een man die volgens Qian voor hem alleen bekend is onder de naam Carlos-zijn nu het middelpunt van een schandaal in New York.  Kunst handelaar  Glafira Rosales pleitte schuldig in september tot de verkoop van meer dan 60 valse schilderijen-de meeste van hen verkocht via de prestigieuze Knoedler & Co galeri. Zij onthulde ze dat elk van hen de creatie was van een man, een schilder vrijwel onbekend in de salons van Manhattan , werkend vanuit zijn bescheiden huis in Queens. Het was Qian, die zegt dat niemand meer verbaasd was dan hij.

De FBI zei dat ze werden gemaakt door de handen van een genie, zei hij op een recente ochtend in Shanghai. Nou, dat ben ik. Hoe vreemd het voelt!

In zijn eerste interview voor de westerse media, Qian, 73, drong aan op zijn onschuld, met vermelding van zijn verhaal van een klassieke immigrant die een vreemde wending nam. Hij maakte kunstwerken van Jackson Pollock, Mark Rothko, en anderen, dat klopt, maar hij heeft nooit de bedoeling gehad om ze te verkopen als het werk van die kunstenaar. Zittend in een galerie van zijn eigen werken, Qian zei: Ik gebruikte een mes om fruit te snijden. Maar als anderen het gebruiken om te doden, is mij beschuldigen oneerlijk.

John Howard zegt dat hij weet precies wie de schuld heeft. Howard runt Irving Place Capital, een $ 2700000000 private equity firma. Hij is ook de trotse eigenaar van 1 van Qian zijn imitaties, een schilderij aan hem verkocht werd voor $ 4.000.000 als het werk van Willem de Kooning. Howard kocht het nep schilderij uit de Knoedler galerie, een Upper East Side instelling die in het bedrijfsleven sinds de burgeroorlog bestond. De galerie, die in november 2011 gesloten, was eigendom van Michael Hammer, de rijke kleinzoon van industrieel Armand Hammer, voormalig voorzitter van Occidental Petroleum.

Nu klaagt Howard Knoedler, de vroegere voorzitter Ann Freedman, en diverse anderen aan voor fraude, en probeert zijn geld terug te krijgen. Het is als een grap in de wereld van kunst: zei Howard. Knoedler galerij, een van de meest prestigieuze galerieën in de VS, opgericht voor het Metropolitan Museum of Art. Als Qian deze dingen op straat verkocht, zouden we het niet kopen. Maar dit is de Knoedler galerijAdvocaten voor Freedman en Knoedler zeggen dat de galerie geen fraude heeft begaan, ze hebben deskundigen adviezen gevraagd om de werken te authentiseren, en er was volgens hen transparantie naar hun kopers.

Howard richt zijn woede op Knoedler en op Freedman, die hem overtuigden om het werk te kopen. Hij aanvaardt de rol van de schilderij-wat hij wist of niet wist-zal nooit duidelijk zijn. 

Nieuwe oude meester schilderijen kopen in een nieuw jasje!

Kunst Express kunstenaar Qing Chun heeft een nieuw werk gemaakt van het schilderij van Vermeer, het meisje met de Parel. Het schilderij grijpt terug op ons collectieve geheugen en het resultaat is een volledig modern abstract schilderij met originele elementen. Maar er komt meer!

0
Vandaag (17 juli 2013) is Qing Chun begonnen met een aantal andere oude meester schilderijen te bewerken tot abstracte schilderijen van eigen hand. Het schilderij ‘Melkmeisje van Vermeer’ maar ook het schilderij ‘ de Nachtwacht van Rembrandt’ zullen tot een nieuw abstract schilderij worden gemaakt.

Tegenwoordig zijn er vele kunstenaars en kunst schilders geïnspireerd door oude schilderijen meesters. Kunst kopen van oude schilderijen meesters is ook nu nog mogelijk! Hieronder een aantal zeer verschillende voorbeelden van hedendaagse kunstenaars die zich laten inspireren door oude meesters.

Een goed voorbeeld is de Australische fotograaf Bill Gekas. Hij fotografeerde zijn dochter alsof het een schilderij van Vermeer of Rembrandt of een ander oude schilderij meester is. Het resultaat is prachtig en hieronder te zien is.

Maar wat te denken van de Nederlandse kunstenaar Bas Meeuws. Hij maakt gebruik van nieuwe technologieeen om oude meester schilderijen te maken. Foto’s die hij zelf neemt verwerkt hij tot schilderijen die niet onderdoen voor oude meester schilderijen. De juiste belichting bij het nemen van foto’s en veel tijd en geduld resulteert in mooi werken. Zie hieronder een van zijn schilderijen.

Het snoepmerk Jelly Belly heeft opdracht gegeven aan kunstenares Kristen Cumings om klassieke schilderijen te maken met hun eigen product: jelly beans!! De schilderijen zijn opgenomen in de bedrijfscollectie van het bedrijf en deze kunst kopen is dus niet mogelijk. Hieronder een voorbeeld van een schilderij van onze ‘eigen’ schilder meester Vincent Van Gogh, Starry Night.

0

Tot slot kunt u ook echte oude meester schilderijen gemakkelijk bekijken door het Google Art Project. Google werkt samen met 17 musea over de hele wereld en daar kun je virtueel doorheen lopen. Schilderijen kun je op inzoomen en informatie krijgen als je erop klikt. Het is in opzet gelijk aan Google Street View.

Er zijn 2 Nederlandse musea die participeren: het Rijksmuseum en het Van Gogh Museum. Een schilderij van elk museum is in mega pixel kwaliteit van zeven miljard pixels te zien. Van het Rijksmuseum is dit schilderij De Nachtwacht.

IJs Kunst Festivals

Over de hele  wereld zijn er begin 2013 nog ijsfestivals te bezoeken. Northhampton, China maar ook dichter bij huis in Zwolle kunt u nog tot eind januari genieten van ijs kunst.

IJs kunst en ijshotel in Zwolle

 

In het ijshotel in Zwolle kunnen gasten overnachten in een kamer van sneeuw en ijs bij een temperatuur van vijf à zes graden onder nul. Door een kunstig raam van ijs hebben de gasten uitzicht op de prachtige ijs- en sneeuw kunst beelden van het IJsbeeldenfestival. De blokken van 1 x 2 meter, die per stuk zo’n 1500 kilo wegen, worden van tevoren in een periode van zo’n vier tot zes weken bij een temperatuur van -30Cº vervaardigd, waardoor het ijs transparant en glashelder is. Voordat het grootste indoor ijskunst festival van Nederland haar deuren voor het publiek opende, heeft een team van internationale professionele sneeuw- en ijs kunstenaars dagelijks gewerkt aan de inrichting van een van de grootste ijsbeelden kunst festivals ter wereld.

De kunstenaars, die al jarenlang deelnemen aan wedstrijden en festivals in o.a. Canada, China, Japan en de Verenigde Staten, komen niet alleen uit Nederland, maar vanuit diverse landen over de hele wereld. Uit Ierland, Hongarije, Canada, Rusland, Tsjechië, Engeland, Zwitserland en Finland. Bij het realiseren van de abstracte kunst sneeuw- en ijssculpturen maken de kunstenaars gebruik van, gasbranders, strijkijzers, beitels, raspen, slijpers, mesjes en zagen.

 

IJskunst festival  Harbin in China

Officieel begint het ijskunst festival op 5 januari en duurt het vervolgens een maand. Afhankelijk van de weersomstandigheden kan het festival echter eerder beginnen en langer open blijven totdat hogere temperaturen en dooi roet in het eten gooien. Op veel plaatsen op straat zijn kleine ijskunst sculpturen of mini-ijsbanen te zien. Het festival is een mix van oude Chinese traditie (ouderwetse lantaarntjes) met moderne technologie (laserverlichting). En de oevers van de rivier de Songhua bieden ijs- en sneeuwpret voor jong en oud.

Het zijn eigenlijk 3 verschillende ijskunt festivals. Het grootste festival wordt gehouden in het Zhaolinpark, in de Russische wijk van Harbin. Het terrein waar dit festival wordt gehouden is alleen ‘s avonds open. Dit festival heet het IJs kunst lantaarn festival en is in 1963 van start gegaan. Dit park staat vol met ijskunst sculpturen die prachtig zijn uitgelicht. In het park wordt tegelijkertijd door teams uit de hele wereld gestreden om de titel van beste ‘ijskunst kunstenaar’

Het sneeuw kunst sculptuur festival, vindt plaats in Sun Island Park. Sneeuwkunstenaars uit de hele wereld laten hier hun kunsten zien. Dit sneeuwfestival wordt al sedert 1989 gehouden. De sneeuwkunst sculpturen variëren van klein, naar groot tot reusachtig groot. Het festival is overdag geopend en sluit circa 1 uur na zonsondergang. Elk jaar staat er een ander thema centraal. Dit jaar is dat schilderijen in ijs.

Het kleinste festival heet IJs en sneeuw festival. Hier wordt pas echt goed uitgepakt. Bestaande paleizen, kerken en markante gebouwen worden bijna op ware grootte van ijs nagebouwd. Dit wordt sinds 2000 jaarlijks gehouden op de noordelijke oevers van Songhua Rivier. In het verleden zijn hier bijvoorbeeld het Zomerpaleis van Beijing, een deel van de Chinese Muur en de Akropolis verrezen. Maar het is ook zeker de moeite waard om hier al bij zonsondergang rond te lopen en te genieten van de overgang van het felle winterzonlicht naar het avond vrieslicht.

Zingend ijs in Noorwegen

In Geilo te Noorwegen, wordt voor de vijfde keer het ijsfestival werd gehouden. Met enkel instrumenten gemaakt van ijs. Slagwerker Terje Isungset en drie medemuzikanten zorgden voor pure magie: muziek kunst ten top!

Het kan, spelen op een trompet van ijs. En ook ijspegels en ijsplaten zijn prachtige klankmakers. En op snaren die in een harpframe van ijs zijn gespannen. Boeiend is het contrast tussen het letterlijk ijskoude materiaal en de warme klanken die het voortbrengt. Terje Isungset kwam er zo’n tien jaar geleden achter. Hij zocht als percussionist naar een uitbreiding van zijn muziek kunst arsenaal, waarvoor hij al een vrij ongewone weg was ingeslagen. De natuur is mijn bron, mijn basis. “Fabrieksgeluiden had ik al gebruikt, en ook had ik stenen geraapt en stukken hout verzameld om als percussie-instrument te gebruiken. In het kunst ijshotel in Zweden heb ik voor de millenniumviering voor het eerst een concert gegeven op ijsinstrumenten. IJs bleek fantastisch materiaal te zijn.”

Met ijs heb je eigenlijk niks te willen, zegt Isungset. “Of het ijs ook werkelijk klinkt, is van tevoren niet te zeggen. Dicht tegen het vriespunt is het een dooie boel. En het ijs moet een goede dichtheid hebben, luchtbellen zijn funest voor de klank. We hebben ooit eens ijs geprobeerd uit een meertje vlak bij Geilo, maar dat is ook volkomen dood. Deze keer hebben we ijs gehaald uit een hoger gelegen meer verderop en dat is uitstekend. Soms heb ik honderd stukken ijs, waarvan er maar twee goed klinken en 98 niet. Ik kan niet uitleggen waarom, maar eigenlijk wil ik dat ook niet weten. We zagen grote blokken uit het meer en vervoeren ze naar de festivallocatie. Hier worden in een week tijd alle instrumenten gemaakt die we gebruiken bij de concerten.

Isungset heeft een heleboel enthousiastelingen (andere muziek kunstenaars) om zich heen verzameld die besmet zijn met hetzelfde virus: een ploeg vrijwilligers en een paar professionals. Een week voor de eerste volle maan van het jaar komen ze bij elkaar in Geilo. Al vijf jaar lang zijn er rondom die volle maan concerten te horen op ijsinstrumenten, al dan niet in combinatie met zang of dans,schilderijen, beeldende kunst en met een prachtige belichting. Het is onmogelijk om niet in vervoering te raken van het transparante ijs, de in het wit gehulde muzikanten, de zingende klanken en de volle maan. De bezoekers staan dik ingepakt ademloos te luisteren en laten met een roffelend applaus van handschoenen hun waardering blijken.

Isungset geeft een diepere betekenis aan zijn ijsmuziek. Omdat het ijs alles bepaalt en niet de instrumentenbouwer. Ik heb een keer ijs gebruikt van meer dan 2000 jaar oud, uit een van de oudste gletsjers van Noorwegen. En ik heb wel eens ijs gebruikt uit een meer van 1000 meter diep dat tussen twee steile wanden van 200 meter hoog lag. Dan voel je je klein  als mens. Dáár gaat het over: je klein voelen. Door alle technische mogelijkheden en de zogenaamde ontwikkeling denken wij dat we overal meester over zijn maar in wezen zijn we maar klein. Het ijs geeft de beperkingen én de mogelijkheden aan. Niet wij. Aldus de muziek kunst maker Isungset.

 

Abstracte kunst vervangen

0

 

0

0

 

0

0

0

0

0

0

De abstracte kunst aan de muren van het academisch ziekenhuis UMC Utrecht leidde in 199 tot visioenen bij patiënten die uit narcose kwamen. De abstracte schilderijen met strepen, vlakken en stippen zijn nu vervangen door foto’s met herkenbare plaatjes uit de regio Utrecht, aldus een woordvoerster van het UMC. De abstracte schilderijen hingen tegenover de bedden van patiënten op de afdeling urologie, vaten en orthopedie. „Bij het ontwaken uit een narcose zagen veel mensen in de abstracte schilderijen ineens spinnen in zwarte lijnen en andere enge beelden. Op verzoek van patiënten hebben we besloten de abstracte kunst weg te halen”, zegt de woordvoerster. Patiënten kijken nu uit op het Henschotermeer, de Pyramide van Austerlitz (foto) en andere regionale bezienswaardigheden.

Ziekenhuizen en kunst

In ziekenhuizen kunt u op diverse plaatsen abstracte kunst aantreffen. Periodiek zijn er nieuwe exposities te zien. Een prettige omgeving draagt bij aan het genezingsproces. Zo is gebleken dat het luisteren naar muziek een gunstig effect heeft bij pijn.  Patiënten voelen zich over het algemeen kwetsbaarder door pijn of ziekte. Een ziekenhuis is immers een omgeving waar mensen komen (en soms ook verblijven) die afhankelijk zijn van zorg. Abstracte kunst kan de gedachten afleiden van wat de  patiënt bezighoudt. Abstracte kunst heeft een toegevoegde waarde in een omgeving als het ziekenhuis.

De kunstcommissie van het ziekenhuis bewaakt het kwaliteitsniveau en maakt een selectie uit het aanbod. Zij streeft daarbij naar zoveel mogelijk wisselende exposities in zowel technieken als stijlen van abstracte kunst. Dus de ene keer abstract kunst, dan weer figuratieve kunst of fotokunst. Kunst is onlosmakelijk onderdeel van een creatieve organisatie; dat wil zeggen dat het contact met kunst en kunstenaar het creatieve vermogen van een organisatie gunstig beïnvloedt.

Indien gewenst is het mogelijk de tentoongestelde schilderijen te koop aan te bieden.  De ervaring leert dat met name de amateur-kunstenaars werken aan zowel medewerkers als bezoekers verkopen. In het ziekenhuis komen jaarlijks twee miljoen mensen, die in het ziekenhuis op een natuurlijke manier in aanraking kunnen komen met abstracte kunst wat hun leven kan verrijken.

Abstracte kunst betaalt de ziekenhuis rekening

Een ziekenhuis in de Verenigde Staten gooit het over een andere boeg dan Nederlandse ziekenhuizen. Kunstenaars en musici die onverzekerd zijn kunnen daar met hun abstracte kunst de ziekenhuisrekeningen betalen. Kunstenaars die voor een behandeling in het Lincoln Medical And Mental Health Center komen kunnen daarvoor zogenaamde ‘health credits’ inleveren die ze hebben verdiend met het Lincols Kunst Exchange programma.Voor elk uur dat kunstenaars in het ziekenhuis werken aan een abstract kunstwerk of performance krijgen ze 40 Health Credits, het equivalent van $40,-. Dure behandelingen zullen de kunstenaars er dus niet van kunnen betalen. Hoewel het natuurlijk ook nog mogelijk is om je operatie of bevalling performance kunst te noemen.

Ziekenhuizen betalen nu meer voor kunst

Vanaf 1 januari 2012 moeten ziekenhuizen meer geld neertellen voor abstracte kunst van de Stichting Kunst en Openbare Ruimte (SKOR). Nu nog wordt de aanschaf van een schilderij voor de helft gefinancierd door de SKOR en voor de helft door het ministerie. Met de komst van de Wet toelating zorginstellingen (WTZi), die de Wet ziekenhuisvoorzieningen vervangt, komt aan die laatste subsidie een eind. Een abstract schilderij als Het Gat, gemaakt door Edwin Zwakman en deze zomer aangekocht door De Tjongerschans in Heerenveen, zal voor een klein ziekenhuis dan niet meer te betalen zijn. Het Gat legt letterlijk de fundamenten en technische infrastructuur van het ziekenhuis bloot.

Man vindt Picasso schilderij in een kringloopwinkel

De 46-jarige Amerikaan Zachary Bodish bracht onlangs een bezoek aan een kringloopwinkel. Kunst kopen bij de kringloop denk je misschien niet direct als eerste aan. Maar deze Amerikaan kocht voor 14 dollar (10 euro) een schilderij (linoleumsnede) van Picasso.

De man kocht het kunstwerk in maart van dit jaar bij een kringloopwinkel in de Amerikaanse staat Ohio. Hij heeft het schilderij van Picasso inmiddels doorverkocht aan een kunst verzamelaar en kreeg er 5400 euro voor. De Amerikaan is geen kunst kenner en werkeloos en kan het geld van het schilderij goed gebruiken.

Kunst kopen was niet iets wat de Amerikaan van plan was die dag. Echter, toen de man het kunstwerk in de kringloopwinkel zag had hij naar gelijk door dat het niet om een nieuw schilderij ging. Thuis ging hij op zoek naar de herkomst van het schilderij. Op de affiche wordt reclame gemaakt voor een kunst tentoonstelling. Verschillende kunstkenners wisten hem hierna te vertellen dat de handtekening van Picasso op het schilderij daar door de kunstenaar zelf moest zijn neergezet.


0

0

0

 

Bij kringloopwinkels worden wel vaker interessante kunst vondsten gedaan. In 2011 ontdekte iemand in een Nederlandse kringloopwinkel een boek met daarin vijfentwintig houtsnedes van de Nederlandse kunstenaar en houtsnijder M.C. Escher (1898-1972). Het gaat om houtsnedes uit 1932 die allemaal door kunstenaar Escher zelf zijn gesigneerd. Het veilinghuis verwachtte dat het schilderijen boek met houtsnedes tussen de 1500 en 2500 euro zal opbrengen. De kunst prenten werden later geveild voor voor 9031 euro. Kunst kopen in een kringloop winkel kan dus lonen! 

Escher werd onder meer bekend met zijn houtsneden en lithografieën met ingenieuze ruimtelijke constructies. Een van zijn top kunstwerken is het schilderij Metamorphose II. De kunstenaar maakte dit schilderij tussen 1939 en 1940. Je ziet op de 4 meter lange houtsnede zijn verschillende motieven die stapsgewijs in elkaar overlopen om uiteindelijk te eindigen in hetzelfde patroon als waarmee de reeks begon. Dit soort schilderijen stonden voor Escher symbool voor de oneindigheid. 

Maar hoe vind je zelf een Escher of een ander waardevol kunstwerk of schilderij bij de kringloop? Het is voor een professionele taxateur al onmogelijk om alles te weten, laat staan voor de tientallen medewerkers van een kringloop winkel. Iedere medewerker van een kringloopwinkel  heeft zijn specialiteit of liefhebberij. Maar een medewerker die graag werkt met keramiek en aardewerk, weet misschien minder van schilderijen en etsen, dus de kans dat een schilderij van De Ploeg of een ets van Rembrandt er door heen glipt, is altijd aanwezig. De kans is klein, dat wel, en we doen er alles aan om iets dergelijks te voorkomen, maar waar mensen werken worden fouten gemaakt.

Maar de vraag blijft staan: Hoe vind je een Escher bij de kringloop? Het antwoord is simpel: bestudeer het oeuvre van Escher, zoek een klavertje vier, loop nooit onder een ladder door, stop een “lucky dollar” in je portemonnee, hang een hoefijzer boven de deur en ga heel vaak langs bij de kringloop voor kunst kopen! 

Bron: Kunstnieuws en Historiek

Gestolen abstracte schilderijen duiken na 13 jaar weer op

Bilthoven – Woensdag 11 juli 2012

0

0

0

0

0

0

0

0

 

Ruim 13 jaar nadat overvallers zeven zeer kostbare abstracte schilderijen uit een woning in Bilthoven hebben gestolen, heeft de politie vijf abstracte schilderijen teruggevonden van onder meer Jan Steen.

Op 31 oktober 1999 overvielen twee mannen aan het begin van de avond een 84-jarige bewoonster in haar woning aan de Soestdijkseweg Zuid. Zij bedreigden en mishandelden de vrouw en namen zeven abstracte schilderijen uit de zeventiende en de negentiende eeuw mee en enkele antiquiteiten. Het slachtoffer moest zich destijds meerdere malen in het ziekenhuis laten behandelen als gevolg van de mishandeling.

De aanhouding van de overvallers gebeurde na oplettend optreden van veilinghuis Cristie’s. Half april van dit jaar werden twee mannen aangehouden op verdenking van heling van de vijf abstracte schilderijen en op dinsdag 10 juli is een derde verdachte aangehouden.

Tot de gestolen kunstwerken behoren abstracte schilderijen van Salomon van Ruysdael, Joos de Momper de Jonge, Herman Saftleven, Wouterius Verschuur en Isaac Israëls. Zij hadden toen een gezamenlijke waarde van 2 miljoen gulden. De recherche startte direct een groot onderzoek maar kon geen verdachten aanhouden, ondanks dat de beroofde familie destijds een groot geldbedrag uitloofde.

De politie kwam twee verdachten van deze kunstroof op het spoor toen op 12 januari 2012 een abstract schilderij ter veiling werd aangeboden bij veilinghuis Christie’s in Amsterdam. De kunstspecialisten stuitten bij onderzoek naar een aangeboden paneel van Herman Saftleven op diverse onregelmatigheden en vroegen de Politie Amsterdam-Amstelland om aanvullende informatie.

Het onderzoek naar de kunstroof werd heropend en de politie kwam uit bij de 38-jarige man uit Heino en de 61-jarige man uit Lelystad. Bij een huiszoeking bij de verdachte uit Lelystad trof de politie daarnaast een grote hoeveelheid xtc-pillen (26.000 stuks) en 18 kilo hasj aan. Ook bij de huiszoeking van de verdachte in Heino is hasj gevonden en tevens een stroomstootwapen.

De politie en het veilinghuis stelden een 100% match vast met de Saftleven die sinds 1999 als gestolen stond geregistreerd. Vervolgens constateerde de Politie Amsterdam-Amstelland dat het abstracte schilderij onderdeel uitmaakte van de in 1999 gestolen partij. Zij nam contact op met het oorspronkelijke onderzoeksteam in district Binnensticht van de politieregio Utrecht.

De teruggevonden abstracte schilderijen
De abstracte schilderijen die inmiddels zijn teruggevonden zijn:
� “Berglandschap met Jagersman” (eind 16e eeuw) van Joos de Momper de Jonge
� “Antonius en Cleopatra” (1677) van kunst schilderJan Steen
� “Heuvellandschap met Boom” (1647) van kunst schilder Herman Saftleven
� “Watergezicht met Duiventil en Hooiberg” van kunst schilder Jan van Goyen en
� “Landschap met Boerderij en Figuren” van kunst schilder Salomon van Ruysdael.
De doeken van kunst schilder Isaac Israëls “Café-interieur-restaurant” (begin twintigste eeuw) en kunst schilder Wouterius Verschuur “Paarden in Schuur” zijn nog niet terecht.

Derde verdachte aangehouden
De politie ging verder met het onderzoek en op dinsdag 10 juli werd in de vroege ochtend een 56-jarige man in Leer (Duitsland) aangehouden. Nederlandse rechercheurs waren bij de aanhouding aanwezig. De man rende weg uit zijn woning maar kon uiteindelijk worden achterhaald door bloedhonden. Hij raakte hierbij gewond en werd na behandeling in het ziekenhuis in een Duitse politiecel geplaatst en wordt overgebracht naar Nederland. Bij de huiszoeking werden geen abstracte schilderijen aangetroffen.

Kantoorkunst & kantoorplanten

KUNST EN PLANTEN KAN STRESS VERLICHTEN EN PRODUCTIVITEIT VERHOGEN

‘De Kus’ van Klimt is favoriet onder de kunst & De Vrouwentong onder de planten

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

In de meeste kantoren hangen ingelijste kunstwerken en planten ter opfleuring van de werkomgeving. Of het nu gaat om klassieke serene afbeeldingen of abstracte lijnen in heldere kleuren, de schilderijen aan de wand van uw kantoor zijn meer dan alleen decoratie. Kunst en planten op kantoor stimuleert de creativiteit, vermindert stress bij werknemers en brengt zelfs het latente verlangen naar boven om de 9-tot-5-cultuur te trotseren. De keuze van de kunstwerken weerspiegelt niet alleen de werkplek, maar zegt ook veel over uw persoonlijkheid. Bijna twintig % van de werknemers in NL wordt vrolijk van veel kleur op kantoor. Daarnaast geeft 10% van de mensen op kantoor aan dat kunst op kantoor hem of haar inspireert. Een onderzoek uit 2001, in opdracht van printerleverancier Lexmark, toont aan dat kunst de productiviteit van een organisatie wel degelijk kan beïnvloeden.

Productiever
Vier op de vijf werkenden vindt kunst op kantoor is ingericht belangrijk. Mark Borgman van NationaleVacaturebank.nl: ‘Werkgevers denken er vaak niet over na dat de kantooromgeving enorm bijdraagt aan de sfeer binnen een bedrijf. Gek, want meer dan 42 procent van de werknemers zegt zelfs productiever te worden van een goede kantoorinrichting.’ Bij een fijne kantoorinrichting denken Nederlanders vooral aan planten (26%), veel kleur (17%) en kunst en schilderijen (10%).

PLANTEN

In mei kwam TNO met een onderzoek naar buiten over planten op het werk. Planten zouden ervoor zorgen dat werknemers minder snel vermoeid raken. Ook bloemen en kunst schijnen goed te zijn voor de sfeer op het werk, want: mensen moeten zich op hun werk thuis kunnen voelen.  Meerjarig internationaal onderzoek heeft uitgewezen dat iedereen die langer dan vier uur per dag met een beeldscherm werkt, zich prettiger voelt en productiever is dankzij planten op de werkplek. Uit het onderzoek komt naar voren dat de productiviteit van werknemers die creatieve taken uitvoeren – in een ruimte van ongeveer 12 m2 – met n grote groene plant hoger is dan die van medewerkers in een identieke ruimte zonder planten. Ook kunst planten!

Dat planten op kantoor een positief effect hebben op de werknemers is niet verwonderlijk. De mens bewoont de aarde al tienduizenden jaren en het overgrote deel van deze periode is jagend, vissend en voedsel verzamelend in de open lucht doorgebracht. Bij die leefwijze vervulden planten een sleutelrol: ze gaven aan waar water was te vinden en werden gebruikt als bouwmateriaal, voedsel, medicijn, kleding, enzovoorts.
Ook het Nationaal Congres Volksgezondheid houdt zich bezig met groen op het werk. In april van dit jaar, is zelfs een exemplaar van de Sansevieria, de bureauplant van het jaar, overhandigd aan minister Donner. Het bleek namelijk dat de Sansevieria, ofwel Vrouwentong, de beste keus dit jaar is voor een plant op het werk.

Welke kunst?

Maar wordt er ook nagedacht over wélke kunst en schilderijen precies geschikt is om de dagelijkse arbeid te verlevendigen? “Te weinig”, vindt Dr. Aric Sigman. Deze Amerikaanse psycholoog boog zich in opdracht van printerfabrikant Lexmark over de psychologie van de kantoorkunst. Tijdens het onderzoek werden de emotionele reacties van de respondenten met betrekking tot enkele populaire kunstwerken in kaart gebracht. Hieruit bleek dat kunst die niet past bij de functies van de omgeving invloed kan hebben op het werkklimaat.

Sigman liet proefpersonen enkele minuten naar een selectie meesterwerken uit de schilderkunst kijken en ondervroeg ze daarna over hun gemoedstoestand. Na het bekijken van de Guernica van Pablo Picasso voelden de respondenten zich gestrest en agressief. De Schreeuw van Edvard Munch werd geassocieerd met intimidatie en neerslachtigheid.


” Zowel de Guernica als de Schreeuw zijn schilderijen, die niet geschikt zijn voor een druk kantoor” concludeert Sigman. “Behalve als herinnering aan vijandige bedrijfsovernames.” Over De Zonnebloemen van Vincent Van Gogh schrijft Sigman diplomatiek: “Voor jonge kaderleden die aarzelen om zich sterk bloot te geven en een decoratieve goedgevoelfactor in hun kantoor wensen. Wanneer een ‘geslepen’ individu zijn muur decoreert met De Zonnebloemen laat hij/zij in elk geval niet zijn/haar ware aard zien.” Blauw Naakt van Henri Matisse heeft “het effect van een goede fauteuil op een vermoeide zakenman”. Les Baigneuses van Paul Cézanne geeft een “gevoel van welzijn en ontspanning”. Vrouwelijke respondenten gaven aan dat dit schilderij aan de muur van een man, die bekend staat als ‘versierder’, deze waarneming alleen maar versterkt. De keuze van een schilderij kan dus ook de reputatie van iemand versterken.“De Kus van Gustave Klimt is het meest opbeurende meesterwerk in de moderne kunst en de favoriete stressverlichter bij vrouwen.” De beste kunst op kantoor keuze!

Dr. Sigman concludeert: “Dit onderzoek verschaft nieuw inzicht in het zogenaamde ’sickbuildingsyndrome’, waarbij bedrijfskleuren, verlichting en opstelling van grote invloed zijn op een organisatie en zelfs effect kunnen hebben op het welzijn, het moreel en de efficiency van werknemers. In veel gevallen speelt het effect van kunst op kantoor (en de inrichting)  een zeer belangrijke rol in het onderbewustzijn. Seniormanagers en personeelsleden zouden er nota van moeten nemen dat de reputatie van het bedrijf en individueel succes letterlijk ‘een teken’ aan de wand kunnen zijn.”

Er zijn vele mogelijkheden om aan kunst op kantoor te komen. Kunst huren heeft als voordeel dat de collectie regelmatig gewisseld kan worden. Kunst huren is meestal niet zo duur. Bij leasing wordt een kunstwerk via gespreide betaling het eigendom van de zaak. Uit oogpunt van representatie of investering kunt u natuurlijk ook een eigen collectie opbouwen, en kunst- werken kopen.

De kosten voor het kopen, huren of leasen van kunst verschillen. Bij kunst leasen kunnen bedrijven gebruik maken van verschillende leaseplannen. Het kunstwerk wordt dan verhuurd voor een periode van 1, 3 of 5 jaar.

Volg ons actuele kunst aanbod
Voornaam
Email
Subscribe!